Trelopeiraiotes Blog

Συνέντευξη τύπου με θέμα «Στρεβλώσεις της αγοράς και δυνατότητες προστασίας των καταναλωτών»

27_05_2010Τα αποτελέσματα 5 διαφορετικών ερευνών που πραγματοποίησαν μικτά κλιμάκια ελέγχου από διάφορες υπηρεσίες της Νομαρχίας για τη διαμόρφωση των τιμών στην αγορά παραχώρησε σήμερα ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης τύπου με θέμα «Στρεβλώσεις της αγοράς και δυνατότητες προστασίας των καταναλωτών».

 Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

 Κυρίες και κύριοι,

Φίλες και φίλοι,

 Θέλω να σας καλωσορίσω στη σημερινή μας συνέντευξη τύπου που γίνεται σε μια περίοδο εντάσεων και ανατροπών για την κοινωνία, για την καθημερινότητα του απλού πολίτη, με αφορμή τον πέρα και έξω από κάθε φαντασία δημοσιονομικό εκτροχιασμό της οικονομίας μας.

 Πολίτη που καλείται σήμερα να πληρώσει τα λάθη άλλων και να κάνει αιματηρές θυσίες για να αποτραπεί η συλλογική πορεία προς την οικονομική καταστροφή.

 Η συνέντευξη τύπου γίνεται, γιατί αυτές τις αιματηρές θυσίες οφείλουμε όλοι να περιφρουρήσουμε ως κόρη οφθαλμού διασφαλίζοντας ότι την ίδια ώρα που αυτές θα γίνονται, ο λαός μας και ιδιαίτερα τα αδύναμα κοινωνικά στρώματα δεν θα οδηγούνται στην εξαθλίωση.

 Διασφαλίζοντας ότι οι θυσίες του ελληνικού λαού θα πιάσουν τόπο και δεν θα γίνουν εφαλτήριο πλουτισμού καιροσκόπων και αδίστακτων εγχώριων και πολυεθνικών κερδοσκόπων.

 Σ’ αυτή την κατεύθυνση πρέπει όλοι, να βρεθούμε με συγκεκριμένες πράξεις και παρεμβάσεις στο πλευρό του πολίτη.

 Σε ό,τι μας αφορά ξέρετε πολύ καλά ότι στη Νομαρχία Πειραιά θα δώσουμε και πάλι τον καλύτερο μας εαυτό για να προστατεύσουμε τους συμπολίτες μας.

 Όλα αυτά τα χρόνια άλλωστε δεν έχουμε διστάσει στα ζητήματα της αγοράς να συγκρουστούμε μετωπικά με όσους, μικρούς ή μεγάλους, δεν σέβονται τους κανόνες ή τους νόμους. Γνωρίζετε ότι δεν χαριζόμαστε σε κανέναν. Τιμωρούμε τους παραβάτες και δημοσιοποιούμε τα στοιχεία τους.

 Οι σχεδόν 160 χιλιάδες έλεγχοι των υπηρεσιών μας που απέτρεψαν σε περίπου 6,5 εκατομμύρια κιλά ακατάλληλων για κατανάλωση προϊόντων να καταλήξουν στο πιάτο του Έλληνα καταναλωτή. Οι 3.500 περίπου επιχειρήσεις που παραπέμφθηκαν στη δικαιοσύνη, οι 120 διακοπές λειτουργίας και τα πρόστιμα που ξεπερνούν τα 5 εκατομμύρια € επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Το ίδιο θα συνεχίσουμε να κάνουμε και τώρα.

 Φίλες και φίλοι,

 Τα προηγούμενα χρόνια η χώρα μας επέτρεψε στο όνομα μιας κακώς εννοούμενης, στρεβλής ανάπτυξης και στο όνομα ενός κακώς εννοούμενου ανταγωνισμού να παγώσει κάθε πιθανή ενέργεια ελέγχου της ασυδοσίας της αγοράς.

 Η αγορά αντιμετωπιζόταν περίπου σαν «ιερή αγελάδα».

 Η αίσθηση που αποκόμιζε κανείς ήταν ότι κυριαρχούσε το «βλέπουμε αλλά δεν αγγίζουμε» με ορισμένες νομαρχίες της χώρας να αποτελούν την εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα.

 Το αποτέλεσμα της πολιτικής του «βλέπουμε αλλά δεν αγγίζουμε» είχε όμως και το τίμημά του.

 Σήμερα βρισκόμαστε στο «τρέχουμε και δεν φτάνουμε» προκειμένου να μαζέψουμε μια ασύδοτη κατάσταση για την οποία εμείς φωνάζαμε και προειδοποιούσαμε ήδη σε συνθήκες εικονικής οικονομικής ευμάρειας.

 Δυστυχώς έπρεπε να φτάσουμε η διασφάλιση του ελάχιστου βιοτικού επιπέδου στην Ελλάδα του σήμερα, να μην είναι αυτονόητη για να γίνει κάτι.

 Έπρεπε ως συνήθως να φτάσουμε στο ως εδώ και μη παρέκει.

 Έπρεπε η πρωτοφανής μείωση του ετήσιου εισοδήματος των πολιτών σε συνδυασμό με τις σταθερά υψηλές τιμές σε προϊόντα πρώτης ανάγκης να φτάσουν να συνιστούν ένα εκρηκτικό μίγμα για την κοινωνία και τους πολίτες για να ξεκινήσει μια προσπάθεια η Κεντρική Διοίκηση να σφίξει τα ζωνάρια στην αγορά.

 Σε αυτή λοιπόν την κρίσιμη μάχη που ο πολίτης μας χρειάζεται στο πλευρό του, ώστε στα οικονομικά μέτρα να μην προστεθούν τα βάρη κερδοσκόπων και καιροσκόπων της αγοράς εμείς δίνουμε δυναμικά το παρόν.

 Έτσι λοιπόν σήμερα σας καλέσαμε για να σας παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα 5 ξεχωριστών ερευνών που πραγματοποιήσαμε για τις στρεβλώσεις της αγοράς σύμφωνα με τα οποία – και θέλω την προσοχή σας -:

  1. 1. Ακόμη και σήμερα, Μάιο του 2010, οι ανατιμήσεις στις μέσες τιμές των προϊόντων είναι περισσότερες από τις μειώσεις
  2. 2. Μετά την αύξηση του ΦΠΑ κατά μια ποσοστιαία μονάδα στις 15/3, η μέση τιμή σε ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων αυξήθηκε πέραν της αύξησης του ΦΠΑ. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν υπήρξε δηλαδή συγκράτηση αλλά υπέρβαση και αυτής της αύξησης του ΦΠΑ.
  3. 3. Σε εισαγόμενα από χώρες εκτός Ε.Ε. προϊόντα μπορεί η τιμή τους από το Τελωνείο στο ράφι να αυξηθεί έως και 451 %
  4. 4. Οι πολυεθνικές έχουν αναγάγει την προωθητική ενέργεια και τις προσφορές σε επιστήμη που πλήττει ουσιαστικά το εισόδημα των καταναλωτών
  5. 5. Τα προϊόντα των ίδιων πολυεθνικών εταιρειών, στις ίδιες πολυεθνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ πωλούνται με διαφορετική τιμολογιακή πολιτική στην Ελλάδα και στην κοντινή μας Κύπρο. Το 75 % των προϊόντων που συγκρίναμε (οι τιμές προέρχονται από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Εμπορίου της Κύπρου) πωλείται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με τη μεγαλόνησο σε ποσοστά που ξεκινούν από 6,35 % έως 63,79 %.

 Και περνώ αμέσως στην παράθεση των στοιχείων.

  • 1. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΤΙΜΟΛΗΨΙΩΝ Όπως γνωρίζετε οι υπάλληλοί μας εδώ και δύο σχεδόν χρόνια λαμβάνουν τιμοληψίες από μία λίστα 128 συγκεκριμένων βασικών καταναλωτικών αγαθών από 5 μεγάλα σούπερ μάρκετ της αγοράς.

     Στόχος της προσπάθειάς μας, είναι η ενημέρωση των καταναλωτών υπεύθυνα και αξιόπιστα για τη διακύμανση των τιμών των προϊόντων.

    • Τι έχουμε διαπιστώσει να συμβαίνει τους τελευταίους μήνες :

     Κάθε μήνα τους τελευταίους τρεις μήνες, τα προϊόντα των οποίων οι μέσες τιμές έχουν ανατιμηθεί είναι περισσότερα από αυτά των οποίων οι τιμές έχουν μειωθεί.

     Οι τιμοληψίες μάλιστα του μηνός Μαΐου 2010 σε σύγκριση με τον προηγούμενο φέρνουν στο φως ανατιμήσεις σε 49 προϊόντα οι οποίες έφτασαν έως και το 8 %. Ενδεικτικά παραθέτουμε τον ακόλουθο πίνακα :

      ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΑΥΞΗΣΗ ΜΕΣΗΣ ΤΙΜΗΣ ΕΩΣ % ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΔΙΑΤΗΡΗΣΑΝ ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥΣ ΜΕΙΩΣΗ ΜΕΣΗΣ ΤΙΜΗΣ ΕΩΣ %
    ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ / ΜΑΡΤΙΟΣ 2010 80 6,1 % 10 38 18 %
    ΜΑΡΤΙΟΣ / ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2010 82 13,8 % 20 26 3,5 %
    ΑΠΡΙΛΙΟΣ / ΜΑΙΟΣ 2010 49 8 % 46 33 6,1 %

     Από τα 49 προϊόντα που αυξήθηκαν τον τελευταίο μήνα παραθέτουμε τα πιο σημαντικά:

    ΠΡΟΪΟΝ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ 4/10 (€) ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ 5/10 (€) ΔΙΑΦΟΡΑ (%)
    Μακαρόνια Ν. 6 500 γρ. 0,814 0,880 8,11
    Χαρτοπετσέτες

    (λευκές 100 τεμ.)

    0,544 0,582 6,99
    Μπύρα 330 ml 0,672 0,718 6,85
    Γάλα εβαπορέ 410 γρ. 0,884 0,924 4,52
    Χλωρίνη ultra 750 ml (παχύρευστη) 0,833 0,863 3,60
    Αλεύρι φαρίνα 500 γρ. 0,983 1,013 3,05

     Πετρελαιοειδή

     Οι τιμές της βενζίνης ελήφθησαν μετά και την ενσωμάτωση της διπλής αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τόσο σε σύγκριση με πέρσι όσο και σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα οι μέσες τιμές των καυσίμων έχουν ανέβει κατακόρυφα. Ειδικότερα σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Απρίλιος 2010) η μέση τιμή της αμόλυβδης ανέβηκε κατά 3,175 %. Σε σύγκριση με πέρσι (Μάιος 2009) η μέση τιμή της αμόλυβδης ανέβηκε κατά 54,746 %. Ακολουθεί ο σχετικός πίνακας με τις μέσες τιμές των πετρελαιοειδών σε σύγκριση με αυτές του περασμένου έτους και του περασμένου μήνα :

     

      5/2009   4/2010 5/2010
    ΒΕΝΖΙΝΗ ΑΜΟΛΥΒΔΗ 0,963   1,445 1,491

     Ακολουθεί και το σχετικό γράφημα με τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ανά μήνα, από τον Μάρτιο του 2009 έως σήμερα.

  • 2. ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ Κάναμε μια προσπάθεια με τη μέθοδο της αποφορολόγησης να διαπιστώσουμε τη συμπεριφορά των μέσων τιμών των προϊόντων πριν και μετά την αύξηση του ΦΠΑ, καθώς, όπως γνωρίζουμε, ο ΦΠΑ από τις 15/3/2010 αυξήθηκε κατά 1 ποσοστιαία μονάδα και από το 9 διαμορφώθηκε στο 10 %.

     Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η εικόνα διαφέρει από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ και από προϊόν σε προϊόν.

     Σε όλα ωστόσο τα σούπερ μάρκετ διαπιστώθηκαν αυξήσεις που υπερέβησαν την αύξηση του ΦΠΑ.

    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΘΗΚΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΦΠΑ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ % ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 1 (ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ) 54 35 38 29,9 %
             
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 2 (ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ) 73 17 18 16,7 %
             
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 3 (ΑΤΛΑΝΤΙΚ) 66 20 36 29,5 %
             
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 4 (ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ) 55 36 30 24,8 %
             
    ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ 5 (MY MARKET) 57 31 33 27,3 %

     Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν υπήρξε δηλαδή συγκράτηση αλλά υπέρβαση και αυτής της αύξησης του ΦΠΑ.

     Εμείς ρωτάμε εάν με την αύξηση του ΦΠΑ κατά μία μονάδα έχουμε αυτή την εικόνα τότε, τι θα γίνει από την 1η Ιουλίου που θα αυξηθεί ο ΦΠΑ κατά ακόμη μια μονάδα;

     Και τι θα γίνει όταν μια σειρά προϊόντων ανέβει στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ σύμφωνα με όσα προβλέπει η συμφωνία με την τρόικα; Πόσο πιο απλησίαστες θα γίνουν οι τιμές βασικών καταναλωτικών αγαθών;

    3. ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΡΙΤΕΣ ΧΩΡΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ

     Πρόκειται για μια έρευνα που είχαμε κάνει παλαιότερα και που επαναλάβαμε και τώρα.

     Πήραμε τα τιμολόγια εισαγωγής τροφίμων φυτικής προέλευσης από χώρες εκτός Ε.Ε. και στη συνέχεια συγκρίναμε τις μέσες τιμές εισαγωγής με τις μέσες τιμές των αντίστοιχων προϊόντων στη λιανική.

     Η έρευνά μας απέδειξε ότι οι τιμές των εισαγόμενων προϊόντων από το Τελωνείο μέχρι το ράφι εκτοξεύονται σε ποσοστά σοκ από 182,83 % έως 451 %.

     Μιλάμε για απίστευτα ποσοστά μικτού κέρδους όπως αποδεικνύεται από τον επισυναπτόμενο πίνακα.

    ΠΡΟΪΟΝ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

    (τιμή κιλού με τις νόμιμες επιβαρύνσεις)

    ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ ΣΤΟ ΡΑΦΙ

    (με αναγωγή της τιμής του μισού κιλού στο ένα συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ)

    ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ
    ΝΕΣΚΑΦΕ 5,19 € 23,21 € 347,20 %
    ΦΑΣΟΛΙΑ* 0,80 € 2,86 € (μέτρια) 257, 50 %
    4,34 € (χονδρά) 442,50 %
    ΦΑΣΟΛΙΑ ΓΙΓΑΝΤΕΣ 1,31 € 4,84 € 269,46 %
    ΦΑΚΕΣ 0,62 € 2,46 € (ψιλές) 296,80 %
    2,46 € (χονδρές) 296,80 %
    ΡΥΖΙ 0,715 € 3,94 € (basmatti) 451,0 %
    ΡΕΒΥΘΙΑ 0,827 € 3,12 € (μη αποφλοιωμένο) 277,27 %
    ΦΙΣΤΙΚΙ ΑΡΑΠΙΚΟ 0,99 € 2,80 € 182,83 %

     *Τα φασόλια εισάγονται όλα με μία τιμή. Ο διαχωρισμός σε μέτρια και χονδρά γίνεται εκ των υστέρων. Αν και εισάγονται με μία τιμή, στο ράφι η τελική τιμή κιλού είναι διαφορετική !!!

     

  •  
  •  
  • 4.ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ – ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ Έχει γίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα πολύς λόγος για τις προωθητικές ενέργειες των εταιρειών οι οποίες λειτουργούν ουσιαστικά σε βάρος της τελικής τιμής των προϊόντων, σε βάρος των καταναλωτών.

     Ακόμη μια απόδειξη της αναγκαιότητας περιορισμού της μεθόδου των προσφορών αποτελεί η παρακάτω περίπτωση που εντόπισαν οι ελεγκτές μας και ουσιαστικά δείχνει πως κάποιος καταφέρνει να σε κοροϊδεύει μπροστά στα μάτια σου.

     Συγκεκριμένα όπως φαίνεται και στην φωτογραφία το συγκεκριμένο επώνυμο προϊόν απορρυπαντικό πλυντηρίου 68 μεζούρων πωλείται με έκπτωση 50 %.

     Σε υποσημείωση και με αστερίσκο όμως με πολύ μικρά γραμματάκια επισημαίνεται ότι η έκπτωση γίνεται στην τιμή της μεζούρας της πιο μικρής συσκευασίας που κυκλοφορεί στην αγορά, αυτής των 7 μεζούρων. Τι σημαίνει και γιατί μπαίνει αυτή υποσημείωση;

     Η υποσημείωση αυτή μπαίνει διότι η τιμή μονάδας στην μικρή συσκευασία είναι πανάκριβη και υπερδιπλάσια της τιμή μονάδας της μεγάλης. Άρα η έκπτωση είναι αέρας κοπανιστός. Και θα σας εξηγήσουμε ευθύς αμέσως τι εννοούμε.

    • Αγοράσαμε προϊόν από το ράφι στη συσκευασία των 7 μεζούρων. Κόστος 4,44 €. Αναγωγή στην τιμή μεζούρας 0,634 €.
    • Είχαμε παλαιότερη τιμοληψία από συσκευασία των 72 μεζούρων. Κόστος 20,88 €. Αναγωγή στην τιμή μεζούρας 0,290 €.
    • Το υπό έκπτωση προϊόν είναι των 68 μεζούρων. Αντί όμως η έκπτωση 50 % να γίνει στην τιμή μονάδας που αντιστοιχεί στην τιμή μονάδας της μεγάλης συσκευασίας γίνεται στην πανάκριβη και υπερδιπλάσια τιμή μονάδας της μικρής.
    • Η πραγματική έκπτωση του προϊόντος δεν ξεπερνά το 10 %

     

     Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός.

    ΠΡΟΪΟΝ ΤΙΜΗ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΚΠΤΩΣΗΣ ΤΙΜΗ ΜΕΖΟΥΡΑΣ
           
    ΠΡΟΪΟΝ 7 μεζούρες 4,44 € 0 % 0,634
    ΠΡΟΪΟΝ 68 μεζούρες 18,23 € -50% 0,268
    ΠΡΟΪΟΝ 72 μεζούρες 20,88 € 0 % 0,290

    Η παραπάνω περίπτωση δείχνει ότι οι πολυεθνικές έχουν αναγάγει το τέχνασμα και την προωθητική ενέργεια σε επιστήμη για την επέκταση των κερδών τους.

     Δυστυχώς απέναντι σε τέτοιου είδους πρακτικές ο καταναλωτής είναι ουσιαστικά ανοχύρωτος.

     Το κράτος τουλάχιστον μέχρι πρότινος δεν έκανε τίποτε για να τον προστατεύσει. Τώρα τελευταία έχει αρχίσει κάτι να γίνεται και πάλι όμως οι ρυθμοί είναι πολύ αργοί.

  • 5. Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ  Πολλές έρευνες έχουν γίνει και από εμάς και από καταναλωτικές οργανώσεις που έχουν μέχρι σήμερα αποδείξει ότι οι τιμές ιδίων επώνυμων προϊόντων παρουσιάζουν μεγάλες και αδικαιολόγητες αποκλίσεις από χώρα σε χώρα της Ε.Ε.

     Δεν ξέρω εάν ο λόγος που συμβαίνει αυτό το πράγμα είναι οι επονομαζόμενες ενδο – ομιλικές συναλλαγές που δίνουν τη δυνατότητα στις πολυεθνικές να συσσωρεύουν τα κέρδη τους σε χώρες με χαμηλή φορολογία.

     Εμείς νομίζουμε ότι υπάρχει παιχνίδι με τις τιμές στην Ελλάδα. Βρίσκουν και τα κάνουν.

     Βρίσκουν και εμάς που τα αγοράζουμε ως καταναλωτές, βρίσκουν όμως και αδύναμους εθνικούς μηχανισμούς ελέγχου, αναποφασιστικότητα και ατολμία.

     Σας παρουσιάζουμε λοιπόν άλλη μία έρευνα σύγκρισης τιμών ανάμεσα σε χώρες της Ε.Ε. αυτή τη φορά όμως δεν χρειάζεται να πάμε πολύ μακριά.

     Θα πάμε στην κοντινή μας Κύπρο. Οι τιμές που θα σας παρουσιάσουμε δεν επιδέχονται αμφισβήτηση διότι δεν είναι δικές μας, δεν είναι αποκυήματα της φαντασίας μας. Είναι οι επίσημες τιμές Υπεραγορών της Κύπρου σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο Εμπορίου της Κυπριακής Δημοκρατίας το οποίο τηρεί Παρατηρητήριο Τιμών σε μεγάλες πόλεις της μεγαλονήσου.

     Από τη μεριά μας πήραμε τις τιμές επώνυμων προϊόντων συγκεκριμένης πολυεθνικής αλυσίδας από τρεις διαφορετικές πόλεις της Κύπρου και τις συγκρίναμε με τις αντίστοιχες τιμές που το ίδιο προϊόν στο ίδιο ακριβώς σούπερ μάρκετ πωλείται στην Ελλάδα, στον Πειραιά.

     Η έρευνα μας έδειξε ότι το 75 % των προϊόντων που συγκρίναμε πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε ποσοστά που ξεκινούν από 6,35 % έως 63,79 %. Και μιλάμε για τα ίδια ακριβώς προϊόντα. Σας παραθέτουμε τον παρακάτω συγκριτικό πίνακα.

    ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΡΑΦΙ

    (ΛΑΡΝΑΚΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ)

    ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΡΑΦΙ ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗ
    SCOTCH – BRITE Απορροφητικό Σφουγγάρι Κουζίνας 1τεμ. (πράσινο) 0,58 0,95 63,79%
    CADBURRYS Drinking Chocolate 250g 1,63 2,60 59,18%
    KNORR ζωμός κότας 12 κύβοι 1,17 1,85 58,12%
    UNCLE BENS μακρύκοκκο ρύζι 20΄ 500g 1,42 2,15 51,41%
    LIPTONS Τσάι 20 φακελάκια (Yellow label tea) 1,04 1,52 46,62%
    MAGGI ζωμός κότας 12 κύβοι 1,18 1,72 45,76%
    NOUNOU γάλα εβαπορέ 410g 0,66 0,96 45,45%
    ZWAN Luncheon Meat 200g 1,24 1,72 39,08%
    ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ Αρακάς κατ. 450g 1,89 2,46 30,16%
    SANITAS Αντικολλητικό Χαρτί Ψησίματος 8m 1,81 2,34 29,28%
    Σοκολάτα MARS 51g 0,47 0,6 27,66%
    Σοκολάτα Twix 58g 0,47 0,6 27,66%
    HEINEKEN μπύρα 6x330ml 4,80 5,94 23,75%
    LAYS Salted Chips πατατάκια 100g 0,80 0,97* 21,25%
    JOHNSON baby shampoo 300ml 2,26 2,73 20,97%
    LISTERINE Στοματικό Διάλυμα (Πράσινη Συσκευασία) 250ml 3,77 4,41 16,98%
    SANITAS Αλουμινόχαρτο 30m 3,43 3,98 15,92%
    CANDEREL Γλυκαντικό σε σκόνη 40g 2,58 2,98 15,50%
    SOUPLINE Aroma Therapy Passion 1,5L 2,60 3 15,24%
    COCA COLA Tins 8x33cl 3,68 4,24* 15,22%
    PALMOLIVE Υγρό Πιάτων Regular 750ml 1,48 1,7 14,86%
    COLGATE Advanced Whitening 75ml 2,17 2,47 13,82%
    LAVAZZA Café 100% Ground Coffee 250g Arabica (Χάρτινη Συσκευασία) 3,81 4,3 12,86%
    SOUPLINE Aroma Therapy Passion 3L 4,59 5,17 12,64%
    SEVEN UP 8x33cl 3,51 3,92* 11,68%
    Μπύρες ΜΥΘΟΣ 6x33cl 4,31 4,74 9,98%
    ΜΕΛΙΣΣΑ Σπαγγέτι Νο 6 500g 0,79 0,86 8,86%
    NESCAFE Classic 50g 1,38 1,48 7,25%
    ΑΛΤΙΣ Παραδοσιακό Εξαιρετικό Παρθένο Ελαιόλαδο 1L 5,25 5,58 6,35%

     *Στις τιμές με αστερίσκο έγινε αναγωγή της τιμής

    ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

     Φίλες και φίλοι,

     Από όσα σας παραθέσαμε και από όσα ακόμη έχουν κατά καιρούς ακουστεί για τις στρεβλώσεις της αγοράς βγαίνει το συμπέρασμα ότι ο Έλληνας καταναλωτής είναι έρμαιο των διαθέσεων της αγοράς, απροστάτευτος και εγκλωβισμένος στη μέγγενη μεγαλοσυμφερόντων.

     Ο Έλληνας πολίτης βρίσκεται μάλιστα σήμερα στη δυσχερή θέση να βλέπει από τη μία το εισόδημα του να συνθλίβεται χωρίς να μπορεί να κάνει τίποτε και από την άλλη την αγορά προϊόντων να λειτουργεί ασύδοτα χωρίς να έχει πολλά περιθώρια αντίδρασης. Σε αυτή την κατάσταση πρέπει να μπει ένα φρένο και η Κεντρική Διοίκηση είναι αυτή που πρέπει να βάλει τάξη, επιδεικνύοντας αποφασιστικότητα και βούληση ρήξης με καθεστηκυίες τάξεις και παγιωμένες αντιλήψεις και νοοτροπίες.

     Δεν μπορούμε να ανεχόμαστε άλλο τα παιχνίδια αλληλομετάθεσης ευθυνών για την κατάσταση της αγοράς από τις βιομηχανίες στα σούπερ μάρκετ και τούμπαλιν από τον Άννα δηλαδή στον Καϊάφα. Δεν μπορούμε να ανεχόμαστε άλλο φαρισαϊσμούς του τύπου ότι δεν βγαίνουν οι επιχειρήσεις, ότι πιέζονται για να τα βγάλουν πέρα. Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση κατά της επιχειρηματικότητας και δεν είναι αυτό το νόημα της προσπάθειάς μας.

     Δεν μπορούμε όμως άλλο να διαπιστώνουμε, ότι ο Έλληνας εργαζόμενος αναγκάζεται ν’ αγοράζει βασικά καταναλωτικά είδη σε τιμές ακριβότερες απ’ ότι ο Γερμανός, ο Βέλγος, ο Γάλλος, ο Κύπριος συνάδελφός του, παρότι εκείνοι έχουν και μεγαλύτερες μισθολογικές απολαβές. Και όλα αυτά επειδή κάποιοι δεν είναι διατεθειμένοι να χάσουν ούτε ένα ευρώ από τα κέρδη τους και μάλιστα την πιο κρίσιμη ώρα, την ώρα που ο ελληνικός λαός ματώνει.

     Εμείς λέμε ότι οι συνθήκες, οι εποχές που ζούμε είναι έκτακτες. Και στις έκτακτες περιστάσεις απαιτούνται έκτακτες αποφάσεις, έκτακτα μέτρα που πρέπει να απονέμονται ισότιμα.

     Για τον λόγο αυτό διαμορφώσαμε και καταθέτουμε τις εξής προτάσεις προς την Κυβέρνηση :

    1. Να μειωθούν 10 % όλες οι τιμές των προϊόντων στη λιανική. Καμία αύξηση να μην γίνει χωρίς έγκριση του αρμόδιου Υπουργείου. Δεν μιλάμε για συμφωνία κυρίων αλλά για τη συνεισφορά των κυρίων, προκειμένου να επιβιώσουν οι συμπολίτες μας. Καλούμε το αρμόδιο υπουργείο να ελεγξει την δυνατότητα να τεθούν σε διατίμηση βασικά προιόντα καθώς και τα καύσιμα απο το σημείο παραγωγής μέχρι τα βενζινάδικα.
    2. Οι προσφορές που λειτουργούν ως στάχτη στα μάτια για τις πραγματικές τιμές να καταργηθούν. Θέλουμε μία τιμή στο ράφι ξεκάθαρη και αποσαφηνισμένη.
    3. Να προσφύγει άμεσα η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού καταγγέλλοντας τις Πολυεθνικές Εταιρείες για τις ενδο – ομιλικές συναλλαγές. Τα στοιχεία από την Κύπρο του Υπουργείου Εμπορίου ενδεχομένως μπορεί να αποβούν εξαιρετικά χρήσιμα. Αν δεν υπάρξει προσφυγή θα προσφύγουμε εμείς μαζι με καταναλωτικές οργανώσεις στην ευρωπαική επιτροπή ανταγωνισμού.
    4. Να λειτουργήσει επιτέλους ουσιαστικά και να παρέμβει άμεσα η Επιτροπή Ανταγωνισμού δίνοντας το στίγμα της μηδενικής ανοχής σε πρακτικές αισχροκέρδειας όπως των εισαγόμενων προϊόντων που σας παρουσιάσαμε και των δήθεν εκπτώσεων. Εμείς συλλέγουμε στοιχεία για να προσφύγουμε επίσης μαζί με καταναλωτικές οργανώσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
    5. Να ενεργοποιηθεί άμεσα η αρμόδια Γραμματεία Εμπορίου . Να αφήσουμε τις ανεξάντλητες συζητήσεις και να περάσουμε στις πράξεις. Να ζητήσει τη συνεργασία με τις υπηρεσίες των Νομαρχιών, με την ΕΝΑΕ με την οποία δεν έχει γίνει καμία συνάντηση μέχρι σήμερα
    6. Η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την αποσπασματικότητα και τον κατακερματισμό του συστήματος ελέγχου της αγοράς. Το σύστημα ελέγχου είναι τρωτό διότι είναι κατακερματισμένο και χωρίς κεντρικό συντονισμό, την ίδια στιγμή που ειδικά τα ζητήματα της ακρίβειας όπως και της αισχροκέρδειας χρήζουν ειδικού σχεδίου αντιμετώπισης.
    7. Να αυστηροποιηθούν οι ποινές για παραβάσεις αισχροκέρδειας και να υπάρξει πρόβλεψη άμεσης επιβολής και είσπραξης προστίμου απο τους ελεγκτές.
    8. Να καθιερωθεί η ιχνηλασιμότητα των τιμών ώστε για κάθε προϊόν να γνωρίζουμε πως διαμορφώνεται η τιμή του από το χωράφι έως και το ράφι (μπορούν να αξιοποιηθούν τα bar code).
    9. Να υλοποιηθεί η πρότασή μας για λειτουργία διατροφικού Τειρεσία που θα λειτουργήσει ως μέτρο προστασίας της δημόσιας υγείας, δημοσίων οργανισμών όπως τα νοσοκομεία και καταπολέμησης του αθέμιτου ανταγωνισμού

     Από τη μεριά μας θέλουμε να γνωρίζετε ότι θα ενημερώσουμε την Κυβέρνηση για τα αποτελέσματα των ερευνών που σας παρουσιάσαμε σήμερα με επιστολές μας, ενώ το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα προγραμματίζουμε σειρά συναντήσεων και επαφών με εκπροσώπους της αγοράς για να πετύχουμε την μείωση των τιμών.

     Ήδη είχαμε συνάντηση με εκπροσώπους τους Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά. Οι έμποροι του Πειραιά έχουν αποδείξει ότι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των περιστάσεων και παρά το γεγονός ότι είναι και αυτοί θύματα της κρίσης κάνουν ότι μπορούν για να συμβάλλουν στο μέτρο των δυνατοτήτων τους στην αποκλιμάκωση των τιμών.

     Κλείνοντας θέλω να επισημάνω κάτι που ίσως έχει διαφύγει της προσοχής των πολλών και έχει να κάνει με τον έλεγχο στην αγορά σε σχέση με τον «Καλλικράτη». Η μετεξέλιξη της αιρετής νομαρχίας στο επίπεδο της αιρετής Περιφέρειας με την ταυτόχρονη διατήρηση των αρμοδιοτήτων ελέγχου της αγοράς στην αιρετή Περιφέρεια μας λύνει ένα πρόβλημα που είχαμε μέχρι σήμερα, τη δυνατότητα δηλαδή για πιο ολοκληρωμένους και διευρυμένους ελέγχους, από την πηγή μέχρι την κατανάλωση. Σας ευχαριστώ για την παρουσία και προσοχή σας και είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πιθανή ερώτηση και απορία.

  • Advertisements

    Μαΐου 28, 2010 - Posted by | ΠΕΙΡΑΙΑΣ

    Δεν υπάρχουν σχόλια.

    Σχολιάστε

    Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google+

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s

    Αρέσει σε %d bloggers: