Trelopeiraiotes Blog

Πρόταση απόφασης παράταξης «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ» στο Δ.Σ. της ΕΝΑΕ για το σχέδιο νόμου «Καλλικράτης»

19_05_2010Την πρότασή της για υπερψήφιση από το Δ.Σ. της ΕΝΑΕ του σχεδίου νόμου για τον «Καλλικράτη» που κατατέθηκε για ψήφιση στη Βουλή και συζητείται στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, υπέβαλε σήμερα η παράταξη «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ».
Το πλήρες κείμενο που κατατέθηκε έχει ως ακολούθως :

«Η  συζήτηση του σχέδιο νόμου για τον Καλλικράτη γίνεται σε μια περίοδο εντάσεων και ανατροπών για την κοινωνία, για την καθημερινότητα του απλού πολίτη, με αφορμή τον πέρα και έξω από κάθε φαντασία δημοσιονομικό εκτροχιασμό της οικονομίας μας. Πολίτη που καλείται να πληρώσει τα λάθη άλλων και να κάνει αιματηρές θυσίες για να αποτραπεί η συλλογική πορεία προς την οικονομική καταστροφή.
Αυτές τις αιματηρές θυσίες οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης οφείλουμε να περιφρουρήσουμε ως κόρη οφθαλμού, διασφαλίζοντας ότι την ίδια στιγμή που αυτές θα γίνονται, θα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις εκείνες που θα μας βγάλουν από την κρίση και δεν θα μας οδηγήσουν ποτέ ξανά μέσα σε αυτή. Και μία απαραίτητη προϋπόθεση για την έξοδο από την κρίση είναι η ριζική και δημοκρατική αναδιοργάνωση του κράτους,  ώστε να μετατραπεί σε αποτελεσματικό εργαλείο για την ανάπτυξη. 
Ένα κράτος που θα απελευθερώνει επιτέλους τις παραγωγικές δυνάμεις των τοπικών κοινωνιών και όχι ένα κράτος-γίγαντα το οποίο τρέφει και τρέφεται από τη γραφειοκρατία, την αναξιοκρατία, το ρουσφέτι, τη σπατάλη. 
Η παράταξη Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ λέει λοιπόν ΝΑΙ στο σχέδιο νόμου  «Καλλικράτης» διότι απαντά στο ώριμο αίτημα της κοινωνίας για ισχυρές αυτοδιοικητικές μονάδες που να μπορούν και να ασκούν και να χαράσσουν πολιτικές σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Λέει ΝΑΙ διότι ο «Καλλικράτης» αποτελεί μέρος της λύσης και όχι μέρος της κρίσης που ταλανίζει την χώρα μας. Αποτελεί θεσμικό όχημα για καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, ισχυρή περιφερειακή ανάπτυξη, σε συνθήκες διαφάνειας και σεβασμού του δημοσίου χρήματος.
Λέει ΝΑΙ διότι το σχέδιο νόμου απαντά στις αγωνίες και στις ανησυχίες των αιρετών της αυτοδιοίκησης σχετικά με τη βιωσιμότητα, αλλά και την προοπτική των νέων αυτοδιοικητικών σχηματισμών όπως είχαν διατυπωθεί μέσα από τις αποφάσεις των συνεδρίων μας και κυρίως στα κρίσιμα ζητήματα των πόρων και των αρμοδιοτήτων. 
Δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε και να ακολουθήσουμε την πορεία της πλειοψηφούσας παράταξης στην ΕΝΑΕ που δεν κινείται σύμφωνα με τις αποφάσεις των Συνεδρίων μας, αλλά ξεκάθαρα, σύρεται και άγεται πίσω από αποφάσεις που δεν ελήφθησαν σε αυτοδιοικητικά, αλλά σε κομματικά έδρανα.

Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ»

Αυτό λοιπόν που χρειάζεται είναι ένα νέο διοικητικό σύστημα που δεν θα θυμίζει σε τίποτα το χθες, προϋπόθεση που πληροί το σχέδιο νόμου του «Καλλικράτη» γιατί :

Κινείται στην κατεύθυνση για λιγότερο συγκεντρωτικό κράτος αφού με την κατάργηση της κρατικής περιφέρειας και το πέρασμα των περισσοτέρων αρμοδιοτήτων της όπως και αρκετών αρμοδιοτήτων Υπουργείων στην αιρετή περιφέρεια, έχουμε εκ των πραγμάτων συρρίκνωση του συγκεντρωτικού κράτους. Η αποκεντρωτική αυτή προσπάθεια θα πρέπει να έχει και συνέχεια ώστε να οδηγήσει σε ακόμη πιο επιτελικό κράτος
Οι πόροι της αιρετής Περιφέρειας που καταρχήν καθορίζονται, είναι διπλάσιοι από αυτούς που ελάμβαναν οι σημερινές νομαρχίες. Πρέπει να σημειωθεί ότι με τις αποφάσεις των συνεδρίων μας διεκδικούσαμε σαφώς γενναιότερη φορολογική αποκέντρωση. Τα αιτήματά μας όμως τα είχαμε διαμορφώσει πριν φτάσουμε στα σημερινά οικονομικά αδιέξοδα και σε κάθε περίπτωση με έλλειμμα όπως όλοι νομίζαμε στο 4 % και όχι στο 14 % όπως αποδείχτηκε ότι ήταν. 
Για πρώτη φορά υπάρχει ρητή δέσμευση για εκ των προτέρων κοστολόγηση των μεταφερομένων αρμοδιοτήτων, ώστε κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος για να μην δημιουργηθούν προβλήματα αδυναμίας χρηστής άσκησής τους από τους νέους αυτοδιοικητικούς θεσμούς. 
Επιχειρείται ισχυρή ανακατανομή και ταυτόχρονη πλήρης καταγραφή αρμοδιοτήτων ανάμεσα στις βαθμίδες διοίκησης και της αυτοδιοίκησης με στόχο να χτυπηθεί η γραφειοκρατία, η αδιαφάνεια, η αναποτελεσματικότητα, η αλληλομετάθεση ευθυνών. 
Στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ικανοποιείται η βασικότερη διεκδίκηση, η απονομή στις αιρετές περιφέρειες του αναπτυξιακού σχεδιασμού και της διαχείρισης των ΠΕΠ, του ΕΣΠΑ και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης ενώ στην αιρετή περιφέρεια περνά η συντριπτική πλειονότητα των αρμοδιοτήτων που μέχρι πρότινος ασκούσαν οι κρατικές περιφέρειες και πολύ σημαντικές αρμοδιότητες για την Πράσινη Ανάπτυξη, όπως η αδειοδότηση των ΑΠΕ. 
Οι νομαρχίες εξακολουθούν να λειτουργούν ως διοικητικές μονάδες του νέου θεσμού αφού συνεχίζουν να υφίστανται στην αιρετή Περιφέρεια σχεδόν αυτούσιες οι πολύ σημαντικές Διευθύνσεις Μεταφορών, Δημόσιας Υγείας, Προστασίας Καταναλωτή, Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης, και πολλές ακόμη. Έτσι σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι ο θεσμός απομακρύνεται από τον πολίτη. 
Ενισχύεται η δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων και αίρεται το νομαρχιακοκεντρικό σύστημα διακυβέρνησης με τη θεσμοθέτηση ισχυρών οργάνων, των αιρετών αντιπεριφερειαρχών και της εκτελεστικής επιτροπής. 
Ταυτόχρονα γίνονται αποδεκτά βασικά αιτήματα της ΕΝΑΕ, όπως η δημιουργία Χάρτας Ανθρωπίνου Δυναμικού, η σύνταξη Κώδικα Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων, ο έλεγχος νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας με τη δημιουργία Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου των ΟΤΑ, η ισχυροποίηση των νησιωτικών πόλων,  η δημιουργία Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης σε δευτεροβάθμιο επίπεδο, η κατοχύρωση της καταστατικής θέσης των αιρετών, ενώ εισάγονται καινοτόμα μέτρα ενίσχυσης της διαφάνειας και καταπολέμησης της κακοδιαχείρισης και της διαφθοράς, τα οποία χαιρετίζονται με ικανοποίηση.
Συμπερασματικά το σχέδιο νόμου του «Καλλικράτη» περιλαμβάνει την συντριπτική πλειονότητα των αιτημάτων της ΕΝΑΕ, πάνω από το 80 % των αιτημάτων, όπως αυτά διατυπώθηκαν στο 14ο Τακτικό Συνέδριο της ΕΝΑΕ. 

ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΕ ΜΑΚΡΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ 

Κατά συνέπεια οι εκπρόσωποι της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης δεν έχουν καμία δικαιολογία να κάνουν πίσω, δεν έχουν κανένα λόγο να επιλέξουν τη συντήρηση και την άρνηση ενάντια σε αυτή την μεγάλη αλλαγή. 

Πόσω μάλλον που αυτή η αλλαγή από την πρώτη στιγμή που αποτυπώθηκε στο χαρτί σε επίπεδο αρχών μέχρι και σήμερα, τέθηκε σε ευρεία διαβούλευση. Μια διαβούλευση ουσιαστική και σε καμία περίπτωση προσχηματική αφού κατά τη διάρκειά της έγιναν αποδεκτές πάρα πολύ σημαντικές προτάσεις των αιρετών. Για του λόγου το αληθές παρατίθενται ενδεικτικά ορισμένες από αυτές :

1.Αυξήθηκε ο αριθμός των θεματικών αντιπεριφερειαρχών, που από 2 ανέρχονται σε 3
2.Διευκρινίστηκε ότι οι οικονομικές υποχρεώσεις των ΔΥΠΕ, ένα πολύ σοβαρό θέμα που είχε προκαλέσει την εύλογη ανησυχία των αιρετών, δεν θα βαρύνουν σε καμία περίπτωση τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς 
3.Υπήρξε αναμόρφωση της δομής και λειτουργίας της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης
4.Η θητεία της οικονομικής επιτροπής που αρχικά κατελάμβανε ολόκληρη το χρονικό διάστημα της θητείας της διοίκησης, περιορίστηκε κατά το ήμισυ 
5.Συμπληρώθηκαν ζητήματα για τη σύσταση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας ενώ λήφθηκε μέριμνα για τους εργαζομένους της ΕΝΑΕ 
6.Περιήλθαν στην αιρετή Περιφέρεια κατόπιν απαίτησής  μας αρμοδιότητες ελέγχου αγοράς και τροφίμων
7.Περιήλθαν στην αιρετή Περιφέρεια κατόπιν απαίτησής  μας αρμοδιότητες πρωτογενούς παραγωγής, γεωργίας, κτηνοτροφίας, αλιείας
8.Η μεταφορά των μαθητών μεταφέρθηκε στο σύνολό της ως διαδικασία στον α’ βαθμό που αποτελούσε πάγιο αίτημά μας
9.Υπήρξε άρση των αδικιών στην καταστατική θέση των αιρετών

ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτιστοποίησης του μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος με γνώμονα την αποδοτικότερη, αποτελεσματικότερη και κυρίως διάφανη διοίκηση προς όφελος των πολιτών, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του νέου θεσμού. 

Πράγμα που αποτελεί ασφαλώς υποχρέωση της Κεντρικής Διοίκησης, στη συγκεκριμένη περίπτωση θα προσθέταμε πρωτίστως των αιρετών της αυτοδιοίκησης, των οποίων τους πολυετείς αγώνες, προσδοκίες και οράματα  δικαιώνει και μετουσιώνει σε πραγματικότητα, αφού επί της ουσίας αναγνωρίζει την αναγκαιότητα ουσιαστικής μετεξέλιξης και ισχυροποίησης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας  αυτοδιοίκησης. 

Με βάση λοιπόν το σχέδιο νόμου διεκδικούμε :

1.Σε ό,τι αφορά το μεγάλο ζήτημα του προσωπικού, να αντιμετωπιστούν, εξ αρχής, οι μισθολογικές ανισότητες ώστε να μην συνεχιστεί το υπάρχον απαράδεκτο καθεστώς, να έχουμε υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων, γεγονός που εκτός από άδικο, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει αρρυθμίες στη λειτουργία των υπηρεσιών. Πρόταση δική  μας που καταθέτουμε στο Υπουργείο είναι μέχρι τη δημιουργία ενιαίου μισθολογίου για εξίσωση σε βάθος 3ετίας στον δημόσιο τομέα, να υπάρξει μισθολογική εξισορρόπηση  των αποδοχών των νομαρχιακών υπαλλήλων που είναι και οι χειρότερα αμειβόμενοι υπάλληλοι του δημοσίου. Πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι προτάσεις των εργαζόμενων.
2.Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο πεδίο των αρμοδιοτήτων, ώστε σε καμία περίπτωση να μην διαχέονται αρμοδιότητες. Πρέπει να συνθλίψουμε τη γραφειοκρατία και να πατάξουμε μια και καλή το θλιβερό φαινόμενο της αλληλομετάθεσης ευθυνών. Η προσπάθεια μπορεί να τελειοποιηθεί στο πλαίσιο κατάρτισης Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοικήσεων. 
3.Πρέπει να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για τη συγκρότηση της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου των ΟΤΑ της οποίας οι αρμοδιότητες θα ασκούνται εν τω μεταξύ από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Να μην το αφήνουμε γενικά και αόριστα στο μέλλον.
4.Πρέπει να υπάρξει πλαφόν στις αμοιβές των προέδρων, αντιπροέδρων και γραμματέων των οργανισμών και νομικών προσώπων των Περιφερειών και των Δήμων για να αποφευχθούν φαινόμενα διασπάθισης πόρων. Από τώρα να είναι προσδιορισμένο το ανώτατο ύψος της αμοιβής του καθενός.
5.Σε ό,τι αφορά τους πόρους, το 100% των προστίμων που επιβάλλονται από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση να αποτελούν πόρο που θα αποδίδεται σ’ αυτή. 
6.Να συσταθεί Ταμείο Άμβλυνσης Ενδοπεριφερειακών Ανισοτήτων, στο οποίο θα κατατίθεται συγκεκριμένο ποσό από τα έσοδα των αιρετών Περιφερειών και θα διανέμεται σε ετήσια βάση σε Περιφέρειες που παρουσιάζουν υστέρηση (π.χ. υψηλή μέση ετήσια ανεργία σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας).  
7.Να αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο η λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα πρέπει να αποκτήσει λειτουργίες ανάλογες του Κοινοβουλίου. Κάτι τέτοιο δεν είναι αποτυπωμένο στο σχέδιο νόμου, προσδοκούμε να αποτυπωθεί στον Πρότυπο Οργανισμό Λειτουργίας του.
8.Το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τον πρωτογενή τομέα και ιδιαίτερα αγροτικής ανάπτυξης , αλιείας και των ελέγχων να  ασκούνται από τις περιφέρειες.
9.Να γίνει απολογισμός – οικονομικός έλεγχος στις καταργούμενες νομαρχίες, ώστε να μην μείνουν ανοιχτές εκκρεμότητες που θα βαρύνουν το νέο που γεννιέται
10. Να διευκρινιστούν ακόμη περισσότερο τα ζητήματα που σχετίζονται με
τον Δημοκρατικό Προγραμματισμό σχετικά με τις διαδικασίες που θα
τηρούνται και τους πόρους 

Η παράταξη μας συντάσσεται με το παλλαϊκό αίσθημα για απόδοση ευθυνών σε όσους πλήγωσαν την χώρα διαχρονικά και την οδήγησαν σήμερα στο οικονομικό αδιέξοδο ζητάμε να αλλάξει τώρα ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, να υπάρξει αναδρομικά πόθεν έσχες για όλους, από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκαν με τα κοινά μέχρι σήμερα. Γιατί μπορεί η χώρα να απόφυγε την οικονομική χρεοκοπία, η πολιτική όμως χρεοκοπία προηγήθηκε και αποτελεί την πραγματικότητα που βιώνουμε  όλοι

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ

Η παράταξη επομένως «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ» σεβόμενη τις συλλογικές αποφάσεις των Συνεδρίων της ΕΝΑΕ, λέει ΝΑΙ στον Καλλικράτη διότι θεωρεί ότι το σχέδιο μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να προχωρήσει η μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη ο τόπος και οι πολίτες.

Η πλειοψηφούσα παράταξη στην ΕΝΑΕ δεν έχει καμία απολύτως νομιμοποιητική βάση να κάνει πίσω. Γιατί επί της αρχής και επί της ουσίας, το σχέδιο νόμου είναι απολύτως σύμφωνο και συμβατό με τις αποφάσεις των Συνεδρίων.

Διαχωρίζουμε λοιπόν πλήρως τη θέση μας από την πλειοψηφούσα παράταξη στην ΕΝΑΕ και καλούμε όλους τους φορείς και όλα τα κόμματα του Κοινοβουλίου επί τη βάση αυτού του κειμένου να συνεργαστούν, για να ανοίξει ο δρόμος  για τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση και στη δημόσια διοίκηση που έχει γίνει ποτέ στην χώρα. 

Μια μεταρρύθμιση που κάτω από τις σημερινές συνθήκες είναι μονόδρομος. 

Συνημμένα κατατίθεται στο Δ.Σ. της ΕΝΑΕ το αποτέλεσμα της μελέτης σχετικά με τη σημείο προς σημείο αντιπαραβολή της απόφασης του 14ου Συνεδρίου της ΕΝΑΕ με το σχέδιο νόμου Καλλικράτης.

Advertisements

Μαΐου 20, 2010 - Posted by | ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: